Lief Dagboek,
Ik heb er zelf minimale ervaring mee. Werken in de transportsector. Ik heb wel mijn groot rijbewijs, het lot bepaalde echter anders dan werken in de transport Mijn halve vriendenkring mag zich wel tot één van de grootste beroepsgroepen van Nederland rekenen, vrachtwagenchauffeur. Volgens vele letterlijk de grootste klootzakken op de weg, dus ik neem het graag op voor mijn vrienden.
Een ode aan de chauffeur
Je zal het maar willen worden, vrachtwagenchauffeur. Mensen die denken dat je alleen maar stom uit het raam hoeft te kijken en broodjes bal kan zitten vreten de hele dag hebben het nogal aan het verkeerde eind. Het is niet makkelijk om met een combinatie van ruim 18 meter rond te rijden en dan heb je natuurlijk ook nog de wetgever die dit beroep min of meer kapot heeft gemaakt. Tuurlijk er dienen regels te zijn maar de theorie achter de rijtijdenwet is inmiddels dusdanig ingewikkeld dat je als chauffeur een halve wiskundige dient te zijn om altijd je werkuren voor elkaar te hebben. Om je een idee te geven waarom het optellen van je uren een ingewikkeld verhaal is, citeer ik graag een onderdeel uit het rijtijden besluit:
De normale wekelijkse rust bedraagt minstens 45 aaneengesloten uren, de verkorte wekelijkse rust bedraagt minder dan 45 maar minstens 24 aaneengesloten uren. De uren die minder gemaakt worden dan 45 uur moeten worden gecompenseerd. Dat moet geschieden binnen 3 weken na de week waarin de verkorting plaatsvond. Compensatie moet in 1 keer gebeuren (alleen de uren die men minder dan 45 uur gerust heeft hoeven gecompenseerd te worden) en dat moet aaneensluitend aan een rustperiode van minstens 9 uur. Oftewel, aaneensluitend aan een dagelijkse of een wekelijkse rust.
En dit gaat dan alleen nog over de weekendrust. De meeste mensen hebben gewoon weekend. Echter, maak je hier een fout in? Dan mag je bij een eventuele controle je beurs trekken. Oom agent mag in de tachograaf 28 dagen terugkijken en hiervoor een prent schrijven. Ook een leuk Europees succes is dat als je in Nederland de overtreding maakt en je wordt aangehouden in Frankrijk, dan wordt je dus bekeurd voor een fout in een ander land door een ander land. Naast de rijtijden is ook je snelheid terug te lezen in de tacho. Ik vraag mezelf af hoe “normale” automobilisten ervan zouden komen als meneer de politiepet 28 dagen terug kan lezen hoe men zich in de auto heeft gedragen. De staatsschuld zou als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Vakantieverkeer
Over gewone automobilisten gesproken. Dat zijn de echte idioten op de weg, alleen willen ze dat zelf vaak niet in zien. Daar waar andere mensen vaak slechts een uurtje per dag op de weg zitten, rijdt de gemiddelde Henk Wijngaard wel een uurtje of 9 a 10 per dag. Ik vind het dan ook dapper om te beweren dat vrachtwagenchauffeurs niet kunnen rijden, uitzonderingen daargelaten.
Helaas denken veel mensen er anders over, de wetgeving is er niet voor niets maar dat geldt natuurlijk niet voor mensen die het hele jaar op kantoor werken. Het categorie volk dat het hele jaar de transportsector vervloekt maar wel op een willekeurige zomerse zaterdag 18 uur aaneengesloten met een verkeerd geladen caravan door Europa scheurt want dan is het wel stoer. Dit soort mensen heeft vaak ook een “mover” op de caravan omdat ze niet achteruit kunnen rijden en dan zijn de vrachtwagenchauffeurs klootzakken?
Heren beroepschauffeurs, ik heb met jullie te doen in deze wereld.
X Rick
Prima geschreven Rick. Als er nu nog onwetenden onder de chauffeurs en andere weggebruikers zijn, dan begrijp ik het niet meer. Volkomen terecht zijn diegenen die niet weten wat de beroeps chauffeurs doen benoemd worden. Deze weggebruikers met meestal kapsones en egoïstisch gedrag doen er goed aan wat meer respect te tonen voor diegenen die ervoor zorgen dat o.a. alles wat gegeten en gedronken wordt, door de beroepschauffeurs gebracht wordt.
En zo is het Henri!