Lief Dagboek,

De Efteling is het volgende paradepaardje die zich gaat aanpassen aan ‘de huidige tijd’. We hebben het altijd over de huidige tijd maar niemand weet eigenlijk wat de ‘standaard’ is van de huidige tijd anders dan dat deze tijd de huidige is. Maar goed kennelijk past het Carnaval festival niet langer bij de huidige tijd. Ik ben niet heel erg nieuwsgierig naar de uitkomst (ik ga ervan uit dat het net zo kleurloos wordt als een nieuwe home video van Patricia Paay). Het resultaat telt voor mij dan ook niet bij deze verbouwing.

Carnaval festival anno 2019

Het is de verwachting, de fantasie van wat komen gaat. Net als bij het kopen van een staatslot. Je weet dat je hem niet gaat winnen maar in je hoofd heb je de hoofdprijs al lang en breed uitgegeven. Het idee, daar gaat het om. Zo ook bij de verbouwing van deze oubollige attractie. Het gaat niet om het kleur en gender-loze resultaat maar om de enigszins waanzinnige ideeën die ik er op na houd.

Stel je voor je bent een klein kind en je mag mee in de pas verbouwde Efteling-attractie Carnaval festival. Samen met je vader sta je in de rij te wachten op het karretje.

Vol verwachting hoor je het karretje aan komen rijden en je ziet in de duisternis de vage contouren en kleuren opdoemen, zwart/ rood is hij gekleurd. Dichterbij gekomen zie je de verbijsterende vorm van het karretje. “Papa?” Vraag je.  “Waarom heeft het karretje de vorm van een hakenkruis?”  Waarop vader antwoordt “Tja das de enige vorm wat niemand meer als kwetsend ervaart. Behalve de Joodse gemeenschap maar in de huidige tijd tellen zij toch niet meer mee want ze klagen nooit.” 

Je stapt met je vader in het hakenkruis gevormde karretje en de rit gaat beginnen. Het karretje rijdt door een soort van ijzeren gordijn en het eerste wat je ziet is een cafetaria gevuld met zatte Nederlanders. “Papa, wat is dit?” Waarop vader antwoordt: “Dat zijn Chinezen jongen, ja je ziet ze nu niet maar die zitten achterin illegaal te gokken terwijl ze een slechtlopende cafetaria runnen om hun activiteiten te verbergen.”

Hoofdschuddend gaan jullie verder naar het volgende vertrek. In het donker zie je een getinte pop een fiets stelen. Wederom vraag je aan je vader: “Papa, wat is hier aan de hand?” Inmiddels lichtelijk geïrriteerd antwoord vader: “Dit is volgens mij de filmset van opsporing verzocht, kijk maar jongen, die man heeft een bontkraagje. Het is duidelijk een Marokkaan.”

Geruisloos gaat het karretje verder en na een snelle bocht kom je uit in een ruimte wat een heuvelachtig gebied moet voorstellen. Halverwege de ruimte hoor je ineens keihard: “YEAH, let’s go!” Voor je zie je rapper Sjors opdoemen die ogenschijnlijk een Snickers aan het eten is terwijl hij oraal bevredigt wordt door een transgender. “Papa?” Vader houdt wijselijk zijn handen voor je ogen en zegt snel: “Niks aan de hand jongen, dit is een gezonde Limburgse jongen die aan het eten is in de natuur.”

Na een paar seconden, die veel te lang lijken te duren, verlaat het karretje ook deze ruimte.

Niet meer van deze tijd

De volgende ruimte staat blauw van de rook. Eenmaal door het rookgordijn heen zie je een man van rond de 30 zitten samen met nog wat andere leeftijdsgenoten. Ze roken sigaretten en één of andere wazige Indiaan schenkt ze nog een Jägermeister in. “Papa wat is dit?” vraag je al hoestend.  Zuchtend zegt vader: ”Dat zijn Rick en zijn vrienden jongen, die zitten weer te zuipen in de lokale kroeg.” Na een paar seconden stilte zegt vader: “Nou dit kan dus echt niet meer, ik ga hier een melding van maken bij de Efteling, Rick en zijn vrienden passen duidelijk niet meer bij de huidige tijd!”

X Rick

Wanneer je een reactie plaatst zal ik deze eerst handmatig goedkeuren om spam tegen te gaan.

2 reacties op “De huidige tijd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.